Ja, den er god nok. Thomas ( ham der skriver lige nu ) er startet til styrketræning.

Ikke så meget for at få store muskler, men for at blive rigtigt funktionelt stærk. Jeg har længe gået og følt mig “slap” og ikke særlig flexibel. Det skulle der ændres på, så derfor er jeg altså startet på det her.

Jeg har styrketrænet før. Meget endda. Men aldrig med et specifikt fokus. Mere for bare at holde mig igang – og nok også for at bygge lidt muskler op.

Træning

Jeg har kigget rigtigt meget rundt omkring på nettet for at blive klogere. Jeg har ledt efter programmer, jeg har søgt inspiration. Og der er jo uendeligt mange ressourcer derude hvis man gerne vil gøre sig selv forvirret over alt det her. Derfor har jeg samlet den information, som JEG bedst kunne bruge i det her indlæg, og håber du måske kan bruge det til noget også.

Først og fremmest fandt jeg ud af, at man er nødt til at kende til sit formål med styrketræningen. Er det for at blive stor, er det for at blive smidig, er det for noget andet. Jeg har et formål der hedder at jeg vil være funktionel og smidig, da det kommer mig til gode i min primære sport, som er løb og cykling.

Min træning har altså et formål der bidrager til en anden sport. Derfor skulle jeg finde mig nogle metoder der kunne gøre det for mig og det skal jeg da lige love for jeg gjorde.

Funktionel træning er super hårdt og jeg fandt min inspiration her på denne side omkring træning, kost og meget mere.

Bodybuilding.com er måske ikke lige den side man først vil henvende sig til hvis man er ny ud i styrketræning. Men den er altså et gigantisk leksikon af artikler, forklaringer, øvelsesbiblioteker og meget mere. Jeg er helt oppe og køre over alt det der er på den side. Alene fordi man egentlig ikke behøver at kigge andre steder på nettet..

træning

Det bliver dog hurtigt kedeligt kun at kigge her, så derfor fandt jeg selvsagt flere. Men den her har det hele – for at være helt ærlig.

jeg havde også brug for at vide hvad der præcist sker i kroppen når man træner. For jeg var ret meget i tvivl om, hvad jeg skulle spise før, under og træning. Jeg vidste godt det er svært at gøre noget decideret forkert. Men det er mindst ligeså svært at gøre det helt rigtigt også.

Så jeg fandt den her side der hedder healthline. Artiklen jeg linker til fortæller meget minutiøst og simpelt hvad man skal og ikke skal i forbindelse med mad og træning. Det var egentlig mere simpelt end jeg gik og troede.

Denne danske side var også rigtig god og tilbyder også stor indsigt i det for mig nu simple emne omkring kost.

Selve programlægningen kommer i en part 2 af det her indlæg. For lige nu handler det mest om at komme igang for mig. Jeg har medlemsskabet af træningscentret og jeg har købt mit tøj det rigtige sted osv. Så nu mangler der egentlig bare lidt træning 🙂

Så derfor må jeg altså skrive mere om det her på et lidt senere tidspunkt, for lige nu, der skal jeg ned og træne.

/T

Styrketræningsprogrammer?

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *